HEMME'NİN ÖLDÜĞÜ GÜNLERDEN BİRİ
İstanbul Modern'in 'Biz De Varız' programı kapsamında Aralık ayında izledim Hemme'nin Öldüğü Günlerden Biri filmini. Filmin ardından filmin hem yönetmeni, hem senaristi, hem de başrol oyuncusu Murat Fıratoğlu ile bir söyleşi gerçekleşti.

Film de tıpkı Fıratoğlu gibi abartısız, doğal, sıradan bir film gibi görünse de oldukça derindi. Kavurucu sıcağın altında, domates tarlasında ağır şartlarda çalışarak borcunu ödemeye çalışan mevsimlik işçi Eyüp ile ona hakkını vermeyen
ustabaşı Hemme arasındaki gerginlikten yola çıkıyordu film. Açılış ve kapanış sahneleriyle çember tamamlanıyor gibiydi.

Siverek'te bir günlük yolculuk. Oyuncu kadrosu Fıratoğlu'nun akrabaları ve yöre halkından oluşuyor. Yani tamamen amatörce. Öyle güzel sahneler vardı ki. Çekimler, uzun planlar, sessizlik; dışı sakin ama içi öfke dolu Eyüp'le çarpışıyor. Eyüp bu çalışma koşulları altında, bir amaç uğruna, sürekli bozulan motorsikletiyle YOLA çıkar. Yoldaki karşılaşmalar bir günlük anlatıyla yolculuk bambaşka bir hal alır. Ve film ... ile sonlanır.

Halayla başlayan açılış sahnesi, domates tarlası ve işçilerin muhteşem çekimleri, ihtiyar amca ile yolda sohbet, parkta yürüyen adam, güvercinler, tarlada öğle yemeği... Bu güzel sahneler, minimallik, kurgu, doğallık, amatör oyuncularla birleşince ödülleri de almaya hak kazanmış.

Çok küçük yaştan beri kitaplarla ve yazdığı öykülerle hemhal olan, aynı zamanda hukukçu Fıratoğlu'nun bu ilk uzun metrajlı filmi Venedik Film Festivali jüri özel ödülü, Altın Koza Film Festivalinde de en iyi film ödülünü almış.

Bana İran'lı yönetmen Abbas Kiyarustemi'nin Kirazın Tadı filmini anımsatan Hemme'nin Öldüğü Günlerden Biri filmi kesinlikle izlemeye değer.
Yorumlar
Yorum Gönder